Šim faktam ir vēl dažas unikālas pazīmes. Pirmkārt, Lailas Pakalniņas filmām mūzika nekad līdz šim nav speciāli komponēta un visbiežāk viņas filmas iztiek vispār bez mūzikas. Otrkārt, Vestards Šimkus nekad līdz šim nebija komponējis mūziku spēlfilmai, ne arī stājies orķestra priekšā kā diriģents. Treškārt, šādu ieskaņošanas māksliniecisko vērienu Latvijas filmas piedzīvo ārkārtīgi reti – filmas Ausma skaņu režisors Anrijs Krenbergs, viens no pieredzējušākajiem Latvijas kinoprofesionāļiem, atceras, ka Rīgas kinostudijā pēdējā filma, kurai mūzika ierakstīta ar orķestri, bija Arvīda Krieva spēlfilma Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili (1987) ar Mārtiņa Brauna mūziku, savukārt Latvijas atjaunotās neatkarības laikos orķestris ierakstījis Artura Maskata mūziku Viestura Kairiša filmai Pa ceļam aizejot (2001).
Lailas Pakalniņas jaunā spēlfilma Ausma pirmizrādi sola 2015. gada nogalē, tā apspēlē arhetipisku stāstu no 20. gadsimta 30. gadu padomju mitoloģijas, kurā pionieris Pavļiks Morozovs nodeva padomju varai savu tēvu. Pakalniņas filmā darbība notiek abstraktā sociālisma laiku kolhozā Ausma, enerģisko pionieri sauc Jānis, un ir ļoti grūti noteikt, kurš šajā stāstā ir labais, kurš sliktais…
Filmas Ausma uzņemšana notika 2014. gada augustā un septembrī Latvijā (Talsos, Tukumā, Remtē, Dižstendē, Dobelē, Lestenes baznīcā un citur) un Polijā, lomās – Vilis Daudziņš, Andris Keišs, Viktors Zborovskis, Antons Georgs Grauds, Liena Šmukste un citi, masu skatos iesaistīts liels skaits vietējo iedzīvotāju. Filmu finansiāli atbalsta Nacionālais Kino centrs, Valsts Kultūrkapitāla fonds un Polijas Filmu institūts.
Filma ir Latvijas, Polijas un Igaunijas kopražojums, vairāk par radošo komandu lasiet NKC mājaslapas sadaļā “Topošās filmas”:
http://nkc.gov.lv/iepazisti-filmas/toposas-filmas/ausma/
Dairas Āboliņas interviju ar režisori Lailu Pakalniņu par topošo filmu lasiet šeit:
http://nkc.gov.lv/iepazisti-filmas/personibas/laila-pakalnina/
Mūzikas ieraksta fotogrāfiju autors – Ivars Burtnieks