Latvija 2024. gadā jau septiņpadsmito reizi izvirzīs savu kandidāti ASV Kinoakadēmijas balvas “Oskars” nominācijai kategorijā “Labākās starptautiskās filmas balva / Academy Award for Best International Feature Film”.
Atbilstoši ASV Kinoakadēmijas Starptautiskās filmas balvas nolikumam un NKC noteiktajai atlases kārtībai, uz nomināciju šajā kategorijā var pretendēt pilnmetrāžas filma, kas pirmizrādi savā valstī piedzīvojusi ne agrāk kā 2023. gada 1. novembrī un ne vēlāk kā 2024. gada 30. septembrī, un filmai jābūt pirmoreiz publiski izrādītai vismaz septiņas dienas pēc kārtas komerciālā kinoteātrī. Pieteiktās filmas pamatvaloda nevar būt angļu valoda un tai ir jāatbilst Filmu likuma 3. pantā noteiktajai Latvijas filmas definīcijai.
Latvijas producenti aicināti pieteikt filmas līdz š.g. 22. jūlijam, sūtot aizpildītu un elektroniski parakstītu pieteikuma veidlapu uz nkc@nkc.gov.lv.
Pieteiktās filmas vērtēs Latvijas atlase komisija – Nacionālā kino centra izveidota nozares ekspertu komisija:
- NKC ieceļ atlases komisijas priekšsēdētāju un locekļus;
- NKC izvērtē filmu pieteikumu atbilstību balvas kritērijiem;
- Visi komisijas locekļi, ieskaitot priekšsēdētāju individuāli, noskatās pieteiktās filmas;
- Filmu vērtēšanai tiek rīkota viena sapulce, kura piedalās visi komisijas locekļi un to vada komisijas priekšsēdētājs, par pieteiktajām filmām norisinās atklāta diskusija;
- Filmas izvirzīšanai balvai tiek izvēlēta ar atklātu locekļu balsojumu, pamatojot savu izvēli.
Pirmā Latvijas filma, kas tika izvirzīta šai Oskaru nominācijai, bija Cilvēka bērns (1991, Jānis Streičs), Oskaru sacensībā Latvija atgriezās ar filmu Rīgas sargi (izvirzīta 2008. gadā, režisors Aigars Grauba), un turpmāk ekspertu komisijas vērtējumā tikušas atlasītas filmas Amaya (2010, Māris Martinsons), Seržanta Lapiņa atgriešanās (2011, Gatis Šmits), Golfa straume zem ledus kalna (2012, Jevgeņijs Paškevičs), Mammu, es tevi mīlu (2013, Jānis Nords), Akmeņi manās kabatās (2014, Signes Baumanes pilnmetrāžas animācijas filma), Modris (2015, Juris Kursietis), Ausma (2016, Laila Pakalniņa), Melānijas hronika (2017, Viesturs Kairišs), Turpinājums (2018, Ivara Selecka dokumentālā filma), Tēvs Nakts (2019, Dāvis Sīmanis), Dvēseļu putenis (2019, Dzintars Dreibergs), Bedre (2020, Dace Pūce), Janvāris (2022, Viesturs Kairišs) un Mana brīvība (2023, Ilze Kunga-Melgaile).