Arhīvs

“The Hollywood Reporter” recenzē Renāra Vimbas filmu

Nākamajā dienā pēc Renāra Vimbas spēlfilmas “Es esmu šeit / Mellow Mud” pasaules pirmizrādes Berlīnes starptautiskā festivāla konkursā “Generation” nozīmīgais kinopasaules medijs “The Hollywood Reporter” publicējis sava pastāvīgā kinokritiķa, Austrumeiropas kino speciālista Stīvena Daltona recenziju par filmu.

Hollywood Reporter

# – Jaunie talanti vieš cerības ar šo smeldzīgi skaisto Baltijas stāstu par pusaudzes pārdzīvojumiem
# – Rūpju mākta pusaudze iemācās turēties pretī dzīves sitieniem latviešu režisora Renāra Vimbas debijas spēlfilmā

Mūsdienu drāma par pieaugšanu Es esmu šeit no Latvijas ir intīms un lirisks varones pētījums, pievēršoties pusaudzei, kas cīnās ar neskaitāmām grūtībām, sākot ar atšķirtību no ģimenes un beidzot ar seksuālo dziņu mošanos. Šī filma, kas pirmizrādi piedzīvojusi šonedēļ, Berlīnes kinofestivāla pusaudžiem veltītajā Generation 14 Plus sekcijā, iezīmē scenārija autora un režisora Renāra Vimbas pārliecinošo debiju spēlfilmu žanrā. Ironiskā kārtā, pievēršoties potenciāli sensacionālam tematam ar apbrīnojamu atturību, šis pieaugšanas stāsts var izrādīties mazliet par gaumīgu, lai filma iemantotu starptautisku sajūsmu. Taču tai piemīt pietiekams augstās mākslas slīpējums, lai iekarotu jaunas festivālu platformas, kur tā kalpos kā Vimbas un viņa klusi pievilcīgās jaunās zvaigznes Elīnas Vaskas vizītkarte.

Vaska, debitante uz lielā ekrāna, atveido nepakļāvīgo 17 gadus veco Raju, kas aug kopā ar jaunāko brāli Robi (Andžejs Jānis Lilientāls) vecāsmātes Olgas nomaļajās lauku mājās. Apstākļos, kad tēvs acīmredzot ir miris un māte, kuras viņai tik ļoti trūkst, patlaban mīklainā kārtā dzīvo Londonā, mūsu hormonu vētru plosītā varone raida dusmu izvirdumus pret skolotājiem, kaimiņiem un sociālajiem darbiniekiem. Savukārt, kad nomirst Olga, Raja šo zaudējumu uztver kā negaidītu veiksmi un tā vietā, lai paziņotu par notikušo varas iestādēm, slepus aprok mirušo, nozog vecāsmātes pensiju un kļūst par vecāku aizvietotāju Robim, kurš kļūst aizvien dumpīgāks.
Tāpat Raja met izaicinājumu savai dumpinieces slavai skolā, pieliekot visas pūles, lai varētu piedalīties valsts mēroga angļu valodas olimpiādē, tēmējot uz galveno balvu – lidojumu uz Londonu, kur viņa cer sameklēt māti. Tas noved pie intensīvas saskarsmes ar jauno, skaisto skolotāju (Edgars Samītis), kas rada neizbēgamu seksuālās spriedzes izvirdumu. Kad līdzās nav pieaugušu aizbildņu, kas iegrožotu, pēc mīlestības un pieredzes izslāpusī pusaudze metas aizliegtā dēkā. Shematiskākā scenārijā, iespējams, šim dramatiskajam pavērsienam būtu piešķirta maksimāla šoka vērtība, bet Vimba to aplūko kā daļu no Rajas emocionālā ceļojuma pretim smeldzīgi skaistam fināla atkalredzēšanās un apņemšanās lokam.

Es esmu šeit ir smalka drāma par bieži vien mokošu dzīves posmu, tam pieejot ar jūtīgumu, kaut arī dažviet to nepaužot līdz galam un pietiekami spēcīgi. Kaut arī šī ir tikai debijas filma, Vimbam jau piemīt nobriedusi vizuālā izteiksme, kas bieži virza sižetu ar elegantām bezvārdu vinjetēm. Abas viņa jaunās zvaigznes arī ir lieliski aktieri, īpaši Vaska, kas veiksmīgi vedina uz domām par trauslām dzīlēm, kas slēpjas aiz viņas “pārāk-forša-skolai” nekaunības. Dūmakainie, rudenīgie Latvijas lauku skati ir vēl viens ar sajūtām uztverams pievilcības avots, tāpat arī eleganti askētiskā latviešu komponista Ērika Ešenvalda korim rakstītā filmas mūzika.

No angļu valodas tulkojusi Jana Bērziņa

Recenzijas oriģināls ŠEIT

18.02.2016.