Arhīvs

“Tas, ko tu nedrīksti nezināt III”

13. oktobrī plkst 19:00 kinoteātrī Rīga lekciju cikla Tas, ko Tu nedrīksti nezināt III: Cits jaunais vilnis ietvaros notiks Dairas Āboliņas lekcija par Milošu Formanu.

 Pēc lekcijas filma Ugunsdzēsēju balle.

 
Kas ir tas jauneklīgais izaicinājums, pašpārliecinātības un absolūtas brīvības sajūta, kas laiku pa laikam rada mazu revolūciju- dzīvē, kultūras vēsturē, arī kino? Laikā, kad zīmolu Jaunais vilnis ir uzurpējis uz Austrumu tirgu orientēts estrādes izpildītāju konkurss, vērts atcerēties jauno vilni, kas pirms četriem gadu desmitiem satricināja pasauli. Tieši četrdesmit gadu ir pagājis kopš franču režisora Fransuā Trifo 400 sitieniem- filmas, kas bija viena no jaunā viļņa aizsācējām. Taču līdzās šim franču kino nu jau kanonizētajam posmam, vismaz tikpat interesantus atklājumus piedāvā čehu kino, kas izlolojis arī pasaulslavenā Holivudā strādājošā Miloša Formana talantu. Kāpēc režisors Alvis Hermanis savā pasaulslavenajā izrādē Klusuma skaņas citē citas čehu režisores Veras Hitilovs absolūti nepieradināto un izaicinošo filmu Margrietiņas– par šo un daudz ko citu jaunā lekciju ciklā Tas, ko tu nedrīksti nezināt: cits jaunais vilnis.
/Dita Rietuma/

Milošs Formans
Milošs Formans nereti tiek uzskatīts par vienīgo eiropiešu kinorežisoru, kam izdevies izveidot veiksmīgu karjeru ASV. Ieguvis atzinību Eiropā ar tādām filmām kā Ugunsdzēsēju balle un Blondīnes mīlestība, pēc t.s. Prāgas pavasara viņš emigrēja uz ASV, kur kļuva par profesoru Kolumbijas Universitātē un turpināja uzņemt starptautiski atzītu kino, tostarp filmas Amadeus, Cilvēks uz mēness, Regtaims, Nācija pret Leriju Flintu, arī Kena Kīzija grāmatas adaptāciju – filmu Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu, par ko 1975. gadā saņēma Kinoakadēmijas Oskars balvu.
Formans ir viens no nedaudzajiem režisoriem, kuri spēj saglabāt augstu māksliniecisko sniegumu, nezaudējot plašas auditorijas uzmanību. Viņa veiksmes atslēga – inteliģentu scenāriju, dziļu personisko interpretāciju, smalkas cilvēkmīlestības un krietnas melnā humora devas sajaukums.
 
Ugunsdzēsēju balle / Horí, Má Panenko
Rež. Milošs Formans / Milos Forman
Lomās: Jans Vostrčils, Jozefs Šebāneks, Jozefs Valnoha, Františeks Debelka
Čehoslovākija,1967, 71 min
Lektors Daira Āboliņa
 
Kādas mazpilsētas kultūras namā ugunsdzēsēju kolektīvs rīko balli par godu sava vadītāja aiziešanai pensijā. Tomēr saviesīgais pasākums drīz vien pārvēršas katastrofā. Gluži kā pēc Mērfija likuma viss noiet greizi – izgāžas ne tikai plānotais skaistumkonkurss, bet arī loterija, kuras balvas pa vienai vien tiek nozagtas. Kulminācijā visam aizdegas kultūras namam blakus esošā māja, bet ugunsdzēsēju mašīna iestieg kupenā.
Pēc paša Formana vārdiem, filmas sižets noskatīts īstā ugunsdzēsēju ballē, kas bijusi tik neizdevusies, līdz ar to – tik kolorīta, ka filmas veidotāji atmetuši visas iepriekšējās idejas un ķērušies pie jauna scenārija. Ugunsdzēsēju balle ironiski ataino Padomju Savienības ārišķīgo absurdu, kurā svarīgāks par godīgumu ir labais iespaids sabiedrībā, kas saglabājams jebkādiem līdzekļiem. Padomju cenzūra filmu aizliedza “uz mūžīgiem laikiem”. “Paldies Dievam”, teic Formans, “ka “mūžība” komunistu valodā nozīmē vien divdesmit gadus”.
 
Sadarbībā ar Čehijas Republikas vēstniecību Rīgā. 
 
Biļetes cena: Ls 2.50, studentiem ar ISIC karti Ls 2

Lekciju ciklu rīko biedrība Ekrāns sadarbībā ar kinoteātri Rīga, Francijas Kultūras centru, Čehijas vēstniecību Rīgā, Gētes institūtu Rīgā, Rīgas Kinomuzeju un Nacionālo Kino centru.

Projektu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.