Simtgades filmu producenti sāk strādāt pie mārketinga

Novērtējot nepieciešamību programmai „Latvijas filmas Latvijas simtgadei” 2018. gadā sasniegt iespējami daudz skatītāju visā Latvijā un arī ārpus tās, Nacionālais Kino centrs mudina filmu autorus jau šobrīd sākt domāt par filmu mārketingu, tāpēc rīkoja semināru par komunikācijas stratēģiju un radīja iespēju dalīties līdzšinējā pieredzē.

30. novembrī Nacionālais Kino centrs aicināja Simtgades filmu producentus uz semināru, kurā ar pieredzējušu profesionāļu un empīriskas pieredzes palīdzību tika runāts par filmu mārketinga iespējām, kas jāizmanto, lai programma Latvijas filmas Latvijas simtgadei sasniegtu maksimāli iespējamo skatītāju skaitu Latvijā un kļūtu par atmiņā paliekošu dāvanu Latvijas valsts simtgadē.

Semināru atklāja Nacionālā Kino centra vadītāja Dita Rietuma, iezīmējot izaicinājumus, kādi sagaida Latvijas filmas ceļā pie skatītāja, un atzīmēja, ka pašmāju filmu pieejamība ir visas Eiropas problēma, tāpēc jāizmanto visi iespējamie paņēmieni un pieredze, lai palīdzētu filmām satikties ar savu skatītāju. Filmu autorus uzrunāja arī Kultūras ministrijas izveidotā Latvijas valsts simtgades biroja vadītāja Linda Pavļuta, uzsverot, ka programma Latvijas filmas Latvijas simtgadei ir viena no svarīgākajām Simtgades dāvanām, jo atbilst vairākiem būtiskiem kritērijiem – labas filmas ir paliekošs ieguldījums nākotnē un tapšanas procesā iesaista lielu skaitu Latvijas iedzīvotāju, katram liekot justies līdzdalīgam jubilejas „dāvanu gatavošanā”.

Nacionālā Kino centra darbiniece Zane Peneze, Simtgades programmas kuratore, uz semināra praktisko daļu bija aicinājusi reklāmas speciālistu un komunikācijas stratēģi ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi – Zigurds Zaķis nupat sadarbojies arī ar filmas Melānijas hronika veidotājiem, bet vispirms klātesošajiem iezīmēja teorētiskus uzstādījumus, kas palīdz noformulēt iespējamo filmas izplatīšanas stratēģiju. Daži no ieteikumiem – nebaidīties no lieliem mērķiem, nepaļauties uz veiksmi un sākt strādāt iespējami agrā filmas tapšanas stadijā.

Semināra programmā bija iekļauts arī stāsts par konkrētas filmas reklāmas kampaņu – režisors un producents Andris Gauja ar klātesošajiem dalījās pieredzē par savas pirmās spēlfilmas Izlaiduma gads (2014) popularizēšanu, kurā tika ieguldīts daudz entuziasma, laika un darba, tādējādi padarot šo kampaņu par vienu no redzamākajiem un rezultatīvākajiem pēdējā laika piemēriem (Latvijas kinoteātros filmu noskatījās vairāk nekā 34 000 apmeklētāju). Simpātiski, ka režisors neslēpa arī negatīvo pieredzi, atzīstot kampaņas kļūdas vai nepārdomātos risinājumus un novērtējot to kā pirmās filmas iedvesmotu entuziasmu, kas droši vien nākamās filmas gadījumā būtu ievirzāms drošākas un pārbaudītas pieredzes sliedēs.

Semināra noslēgumā Zigurds Zaķis un producents Gints Grūbe dalījās pirmajos secinājumos par filmas Melānijas hronika mārketinga kampaņu, kas uzsver „lielāka stāsta” esamību, kurā filma ir tikai viens no elementiem, lai arī ļoti būtisks. Filmas Melānijas hronika izplatīšanas rezultāti ir viens no labākajiem pēdējā laika Latvijas filmu sasniegumiem – četru nedēļu laikā to jau redzējuši vairāk nekā 60 000 skatītāju visā Latvijā, tādējādi apliecinot ne tikai filmas kvalitātes, bet arī pārdomātas popularizēšanas nozīmi.

Foto: Agnese Zapāne