Arhīvs

NKC filmu ražošanas konkursa rezultāti

Noslēdzies Nacionālā Kino centra izsludinātais 2018. gada jaunu filmu ražošanas konkurss, valsts atbalstu kopumā saņem 12 filmas – divas spēlfilmas, trīs animācijas filmas un septiņas dokumentālās filmas.

 

Filmu ražošanas projektu konkurss ir gada lielākais notikums Latvijas filmu nozares finansējuma apritē, galvenais starta punkts jaunu filmu uzņemšanas sākumam. Konkursā atbalsta pilnmetrāžas spēlfilmu un visu garumu animācijas un dokumentālo filmu ražošanu vai ražošanas pabeigšanu. Konkursā kopumā tika izvērtēti pavisam 29 projekti – 7 spēlfilmas, 10 animācijas filmas un 12 dokumentālās filmas.

Filmu ražošanas projektu konkursa kopējais finansējums ir EUR 971 907, no tā EUR 476 998 piešķirts spēlfilmu ražošanai, EUR 306 225 dokumentālajām filmām un EUR 144 071 animācijas filmām. Finansiālā atbalsta apmēru katram projektam un filmu anotācijas atradīsiet pielikumā.

Konkursā atbalstīta divu jaunu pilnmetrāžas spēlfilmu ražošana – darbu pie mūsdienu drāmas Nemierīgie prāti sāks režisori brāļi Lauris Ābele un Raitis Ābele (producente Kristele Pudāne, Tritone Studio), arī filmas stāsts ir par diviem brāļiem, Robertu un Mārtiņu. Otrs atbalstītais projekts ir režisora Dāvja Sīmaņa spēlfilma Gads pirms kara (producents Roberts Vinovskis, studija Lokomotīve), mēmā kino stilizācijā veidots kāda avantūrista piedzīvojumu stāsts pasaules vēsturei zīmīgā 1913. gada garumā.

Animācijā atbalstīta trīs projektu ražošana – jaunas filmas veidot sāks režisori Vladimirs Leščovs (studija Lunohod), Jurģis Krāsons (studija Krasivo Limited) un debitante Agnese Aizpuriete (filmu studija Rija).

Konkursā atbalstīta arī septiņu dokumentālo filmu ražošana, savus projektus veidos režisori Ieva Ozoliņa, Pēteris Krilovs, Laila Pakalniņa, Renārs Vimba, Aija Bley, Matīss Kaža un Brigita Eglīte.

Animācijas filmu projektus vērtēja eksperti Anna Veilande Kustikova, Bruno Aščuks un NKC pārstāve Kristīne Matīsa, spēlfilmu projektus – Pēteris Krilovs, Atis Amoliņš un NKC pārstāvis Uldis Dimiševskis, dokumentālo filmu projektus – Daira Āboliņa, Andris Gauja un NKC pārstāve Lelda Ozola. Jau trešo gadu projektu vērtēšanā piedalījās arī sabiedrības pārstāvji ar savu viedokli par projektu aktualitāti Latvijas filmu skatītājiem, šogad tie bija Baltijas Mediju izcilības centra programmu direktore Gunta Sloga, sociālantropologs Kristians Zalāns, kinoteātra Splendid Palace ciklu lektore un LKA studente Lauma Kaudzīte un SIA “Forum Cinemas” vadītājs Normunds Labrencis (filmu izplatītāju pārstāvis).

 

NKC 2018. gada filmu ražošanas projektu konkursā atbalstītie projekti:

SPĒLFILMAS:

GADS PIRMS KARA
EUR 244 600 filmēšanas 1. posmam
(90 min, scenārija autori Dāvis Sīmanis, Uldis Tīrons, Tabita Rudzāte, režisors Dāvis Sīmanis, operators Andrejs Rudzāts, māksliniece Kristīne Jurjāne, komponists Kipras Manašauskas, producents Roberts Vinovskis, studija Lokomotīve)
Filma kā mēmā kino stilizācija, kas savieno 1913. gada politiskās un filozofiskās galējības viena varoņa stāstā par jauna cilvēka dalību jaunas pasaules radīšanā. Noslēpumainais avantūrists, ko Londonā pazina kā Pēteri Latvieti, 1913. gada garumā dodas traģikomiskā un sirreālā amoka skrējienā no rutīnas ierēdņa darba un romantiskas kaislības Rīgā līdz vispasaules revolūcijas gatavošanai Vīnē, psihoanalīzei Freida salonā un Matas Hari savaldzināšanai Parīzē.

NEMIERĪGIE PRĀTI
EUR 232 398 filmēšanas 1. posmam
(90 min, scenārija autori un režisori Lauris Ābele un Raitis Ābele, operators Mārcis Ābele, producenti Lauris Ābele, Kristele Pudāne, Roberts Vinovskis, Tritone Studio)
Brāļi Roberts un Mārtiņš ir pašpasludināti mākslinieki, kuri plāno beidzot dzīvē izdarīt “kaut ko nozīmīgu” – atmodināt, viņuprāt, snaudošo sabiedrību ar “mākslas terorakta” palīdzību. Šis lēmums ierauj abus notikumos, kas nozīmē cīņu pašam ar sevi, kontroles zaudēšanu un upurēšanos lielāka mērķa vārdā. Rezultātā viens brālis zaudē brīvību, bet otrs – saprātu.

DOKUMENTĀLĀS FILMAS:

EVALDS
EUR 34 175 filmas ražošanas 1. posmam
(68 min, scenārija autors, režisors un producents Renārs Vimba, operators Valdis Celmiņš, komponists Ēriks Ešenvalds, montāžas režisore Linda Olte, studija Corax Film Studio)
Podnieks Evalds Vasiļevskis savā arodā ir jau 40 gadus, viens no nedaudzajiem, kas podus apdedzina svēpējamā tehnikā un mālu rok pats. Ieva ir viņa mācekle, kas jau vairākus gadus dzīvojusi vienu dzīvi ar meistaru, bet tagad ir gatava patstāvīgi kurināt savu pirmo cepli un pamest meistara ligzdu.

HEKABES JAUTĀJUMS
EUR 40 520 filmas ražošanas 1. posmam
(75 min, scenārija autors Pēteris Krilovs,  režisori Pēteris Krilovs un Iveta Budreviča, operators Valdis Celmiņš, montāžas režisore Julie Vinten, producents Uldis Cekulis, Vides Filmu studija)
Filma – pētījums par cilvēkiem tik nepieciešamo un tik devalvēto jēdzienu – par līdzjūtību. Senā Hekabe, Trojas ķēniņa Priama sieva un Hektora māte, iegājusi kultūrvēsturē ne sava nelaimīgā, bet varonīgā likteņa dēļ, bet tāpēc, ka nevienam par viņu nav nekādas daļas. “Hekabe” ir jau pat sugasvārds, kas apzīmē tos, par kuriem mums nav nekādas daļas. Kamēr nepienāk vajadzība iejusties viņu ādā un uzzināt, “kas Hekabei sāp”.

INOKENTIJS MĀRPLS
EUR 50 000 filmas pabeigšanai
(80 min, scenārija autore un režisore Aija Bley, operators Dainis Juraga, montāžas režisore Lāsma Ābele, producentes Marta Bite un Aija Bley, studija On The Road)
Spītējot sabiedrības standartiem, pēdējie panki – grupas Inokentijs Mārpls dalībnieki Dambis, Skrips un mūzikas žurnālists Uldis Rudaks – paliek uzticīgi saviem ideāliem. Lai gan nu jau 50 gadus vecajiem “jauniešiem” ir katram savas nopietnas problēmas, 2018. gadā viņi nolēmuši doties koncerttūrē pa Latviju, lai atzīmētu valsts simtgadi un paši savas pussimtgades.

KLEJOTĀJI
EUR 45 532 filmas ražošanas 1. posmam
(90 min, scenārija autors un režisors Matīss Kaža, operators Aleksandrs Grebņevs, mākslinieks Toms Kalniņš, komponists Aleksandrs Vaicahovskis, producentes Una Celma un Zane Kalniņa, studija Fenixfilm)
Četri stāsti par režisora vienaudžiem – apmēram 20 gadus veciem un ļoti atšķirīgiem latviešu jauniešiem dažādās pasaules malās. Visus vieno filmas centrālā tēma – jaunība kā klejojums -, tikai katrs no viņiem klejo citādāk. Tomasa, Valtera, Taņas un Aksela stāsti dod iemeslu domāt par paaudzi kopumā – par brīvās pasaules bērniem un viņu sapņiem.

MANA MĀTE – VALSTS
EUR 63 058 filmas pabeigšanai
(60 min, scenārija autore un režisore Ieva Ozoliņa, operators Mārcis Slavinskis, producente Madara Melberga, studija Fa Filma)
Una (39) nolemj atrast savu Imantas bērnunamā pazaudēto māsu. Procesa gaitā atklājas, ka viņai ir vēl četras māsas, tātad jāmeklē tālāk.. Filma aktualizē tēmu par ierēdniecības varu un attieksmi pret indivīdu, apņēmīgās sievietes dzīvei būtiskie jautājumi saduras ar sabiedrības vienaldzību un birokrātijas pārākumu. Tomēr katrā likumā ir pelēkā zona – tā tikai jāatrod, un varēs izspraukties cauri…

PIRMAIS TILTS
EUR 30 940 filmas ražošanas 1. posmam
(40 min, scenārija autore, producente un režisore Laila Pakalniņa, operators Gints Bērziņš, montāžas režisors Ivars Burtnieks, studija Kompānija Hargla)
Krāslavas tilts ir pirmais tilts pār Daugavu Latvijas teritorijā – vārti Daugavai uz Latviju. Tilts arī Krāslavā, tāpat kā jebkur citur, vieno un dala – 325 metri no šaipuses uz to pusi. Parasts tilts – ne skaists, ne arī neglīts, ne vēsturisks, ne moderns. Bet tas, ko var redzēt, stāvot uz šī tilta, ir ļoti plašs un ļoti personisks vienlaikus.

SESTĀ DIENA
EUR 42 000 filmas pabeigšanai
(52 min, režisore un scenārija autore Brigita Eglīte, operators Valdis Eglītis, scenārija līdzautors Pauls Bankovskis, producenti Gints Grūbe un Elīna Gediņa-Ducena, studija Mistrus Media)
Sestdienas tirgus Skultē jau daudzus gadus ir viens no svarīgākajiem iknedēļas notikumiem apkārtnes ļaudīm. Lomas tirgū ir rūpīgi sadalītas, sava vieta ir gan vietējās draudzes mācītājam un baznīcas zvaniķim, gan aptieķniecei un netālu dzīvojošajai aitkopei, un tās jau sen vairs nav tikai pircēju un pārdevēju attiecības. Negaidot par sevi atgādina arī tirgus īpašnieks – viņš visu padarīšanu nolēmis pārcelt uz jaunu vietu, kas līdz šim ievērību izpelnījusies vienīgi kā ceļu satiksmes negadījumu melnais punkts.

ANIMĀCIJA:

TRAKĀ LAPSA
EUR 60 071 filmas pabeigšanai
(7 min, scenārija autore, režisore un māksliniece Agnese Aizpuriete, komponists Kārlis Auzāns, producents Vilnis Kalnaellis, filmu studija Rija)
No vairākām bērnu grāmatiņām jau pazīstamā Trakā Lapsa šoreiz iemaldījusies piejūras ciematiņā, kur piedzīvo neparastas un trauksmainas lietas – izglābj gliemezi, saēdas bumbierus, izlēkājas uz batuta un tad sadraudzējas ar Nāriņu, palīdzot tai izkļūt no Bārdaiņa akvārija.

TRUBĀ
EUR 30 000 filmas ražošanas 1. posmam
(8 min, scenārija autors Andris Akmentiņš, režisors, mākslinieks un producents Jurģis Krāsons, komponists un skaņu režisors Andris Barons, studija Krasivo Limited)
Santehniķa dzīvē nav daudz gaišu brīžu, jo pamatā viņš visu laiku pavada trubu sistēmas tumsā. Tiesa, arī tur gaisma reizēm uzplaiksnī – no cigaretes, no mobilā telefona ekrāna, no vaļā atstātas kanalizācijas lūkas vai spožām bērnības atmiņām. Tomēr noteicošais spēlētājs šajā melnbaltajā stāstā ir… skaņa.

ZIEMAS AINAVA AR SLIDOTĀJIEM
EUR 54 000 filmas ražošanas 1. posmam
(13 min, scenārija autori Vladimirs Leščovs un Kriss Robinsons, režisors, mākslinieks un producents Vladimirs Leščovs, komponists Pjērs Īvs Drapo, studija Lunohod)
Divu radošu personu dzīvesstāsts, zīmēts un rakstīts ar mīlestību pret hokeju. Divi vīrieši dzimuši dažādās politiskajās sistēmās un dzīvo dažādos kontinentos, tomēr emocionālā pagātne viņiem ir kopīga, jo abi bērnībā aizrāvušies ar hokeju, tomēr izvēlējušies radošas profesijas. Kā tas bieži notiek, bērnības atmiņas var atgriezties pieauguša cilvēka dzīvē.

 

29.03.2018.