Kinoforums „Un Vārds tapa filma”

Nu jau tradicionāli Lieldienu laikā risinās kinoforums “Un Vārds tapa filma” – īpašu filmu izlase, kas uzdod būtiskus jautājumus par cilvēka garīgo pasauli. Šogad Forums notiek jau 19. reizi, no 16. – 23.04, filmas demonstrē „Happy Art Museum” t/c “Galeria Rīga” 7. stāvā.

Die grosse Stille

 

Svētdiena, 16.04., plkst. 15:00
Foruma atklāšana
Mateja evanģēlijs /
Il Vangelo Secondo Matteo
(režisors Pjērs Paolo Pazolīni, 1964, 136’)
Kristus dzīve, nāve un augšamcelšanās dziļi personiskā filmā, kurā galvenajās lomās ir spāņu students un režisora māte. Sava kritiskā pasaules redzējuma ietvaros Pazolīni šajā evanģēlijā izcēlis tā sociālo aspektu, radot naiva, brīžiem maģiska reālisma poētiku. „Mateja evanģēlijs” ar savu stingro vienkāršību, vēsturiskā kolorīta tīrību un kaismīgo māksliniecisko spēku savulaik ieguva atzinību Venēcijas kinofestivālā – žūrijas speciālbalvu un OCIC balvu.

Pirmdiena, 17.04., plkst. 18:00
Lielais klusums / Die grosse Stille
(režisors Filips Grēnings, 2005, 164’)
Vairāk nekā pusgadu režisors pavadīja kartēziešu klosterī „Grand Chartreuse” Francijas Alpos, piedaloties mūku ikdienas dzīvē, rituālos, darbā un lūgšanās. Unikāla iespēja ieklausīties šajā klusumā, lai sajustu, saskatītu un arī saklausītu laika plūdumu, gadalaiku maiņu, mūku kontemplatīvo eksistenci. Klusā filma nav mēma – izcilā skaņas kvalitātē dokumentēta mūku dzīve starp atteikšanos un personīgu bagātināšanos. Atzīta par Eiropas labāko dokumentālo filmu.

Otrdiena, 18.04., plkst. 18:00
Dievs labprātīgs / God Willing
(režisors Eduardo Maria Falkone, 2015, 84’)
Pazīstamais, panākumiem bagātais ķirurgs Tomass ir iedomīgs, lepns un augstprātīgs, turklāt – nelokāms ateists. Tomasa pasaule sāk brukt brīdī, kad viņa vienīgais dēls Andrea nāk klajā ar negaidītu paziņojumu – viņš vēlas kļūt par priesteri. Tomass atsakās pieņemt gan dēla izvēli, gan sievas Karlas un meitas Bjankas lēmumus, lai gan tā būtu iespēja pārvērtēt savu dzīvi.
Falkone par šo filmu saņēmis David di Donatello un Itālijas Nacionālās kinožurnālistu biedrības balvu kā labākais režisors.

Trešdiena, 19.04., plkst. 15:00
Mežonīgās āres / Дикое поле
(režisors Mihails Kalatozašvili, 2008, 108’)
Jauns lauku ārsts dzīvo tālu prom no pasaules – civilizācijas pēdējā bastionā. Pie viņa ārstēties ved pilnīgi visas dzīvās būtnes. Tuksnešainā ainava liekas Dieva pamesta, taču cilvēks tās centrā apliecina jēgpilnas, humānas un laimīgas eksistences iespējamību, neskatoties ne uz kādiem apstākļiem, pat konfrontāciju ar nāvi. FIPRESCI un Ekumēniskās žūrijas balva Kotbusas festivālā

Ceturtdiena, 20.04., plkst. 18:00
Melānijas hronika
(režisors Viesturs Kairišs, 2016, 120’)
Filma veidota pēc rakstnieces Melānijas Vanagas atmiņu romāna Veļupes krastā motīviem. Jaunības sapņi, dzīves labākie gadi, veselība, mājas, vīrs, dēls, sava zeme – padomju vara to visu atņēma, taču viņa izdzīvoja. Šo ceļu izturēja tikai tie, kuri, neskatoties uz visām piedzīvotajām šausmām, spēja saglabāt cerību par Latviju, par atgriešanos mājās. Izturēja garā un ticībā stiprie. Un tāda ir arī stāsta galvenā varone Melānija. Pēc seansa  – saruna ar režisoru.

Piektdiena, 21.04., plkst. 18:00
Piena ceļš / La voie lactee
(režisors Luiss Bunjuels, 1969, 105’)
Divi klaidoņi soļo no Parīzes uz Santjago di Kompostelu, orientējoties pēc Piena ceļa zvaigznēm. Cerības uz žēlastības dāvanām negaidīti vaiņagojas ar paša „dieva” satikšanu, bet tas aicina abus „necienīgos” uz dīvainām darbībām, un ceļš ved cauri baznīcas vēsturei (arī tās tumšajām lappusēm). Interfilm balva Berlīnes kinofestivālā. Pēc filmas – tikšanās ar mūsdienu svētceļniekiem uz Santjago di Kompostelu mācītāja Ivara Jēkabsona vadībā.

Sestdiena, 22.04., plkst. 15:00
Degošais
(režisors Jānis Putniņš, 2016, 55’)
„Runāt par Iļju Ripsu nozīmē runāt par citādību, kas nepakļaujas aprakstam vai iemūžināšanai filmā,” saka režisors Jānis Putniņš. Iļjas Ripsa mēģinājums sadedzināties pie Brīvības pieminekļa ir sens, viņa teorija par burtu secību 1. Mozus grāmatā – sarežģīta. Dokumentāli kadri, Izraēla šodien, arhīva materiāli – blīvs kinodarbs ar eksperimentāliem kadriem un kinovēstures kodiem. Režisora aizkadra balss ievelk meditācijā par tēmām, kas apcerētas arī Dainas Dagnijas gleznu ciklā Kritušie.

Sestdiena, 22.04., plkst. 18:00
Francisks, Dieva spēlmanis / Francesco, Giullare di Dio
(režisors Roberto Roselīni, 1950, 85’)
Fenomens, kas atstājis pēdas Vakareiropas vēsturē: brālis Frančesko un viņa ordeņa brāļi, apmetņos tērpti, kailām kājām, nabadzīgi, bet priecīgi meklē vienotību, atrod pazemību un slavē Dievu. Svēto filmā izmantoti vienpadsmit no „Svētā Franciska ziediņiem”, kur poēzija atklāta ar neoreālisma dokumentālismam tuviem stila līdzekļiem – mūkus atveido Nokeras klostera mūki, filmā piedalās tikai viens profesionāls aktieris – Aldo Fabrici (tirāns Nikolajs).

Svētdien, 23.04., plkst. 14:00
Aspirīns Komandoram / Аспирин для Командора
(režisors Romāns Ņesterenko, 2016)
Rīgā dzimušā aktiera un režisora Romāna Ņesterenko īsfilma veidota pēc XX gadsimta sākuma „smieklu karaļa” Arkādija Averčenko stāsta Sazonovs motīviem. Tā ir čehoviska komēdija, kas “noskatīta kaimiņu istabā” – tas varētu būt noticis gan Dona Žuāna laikos, gan mūsdienās. Laime nemīl slinkos un bailīgos – tāda ir filmas tēma. Pēc filmas – saruna ar režisoru.

Svētdien, 23.04., plkst. 16:00  – skatītāju izvēlēta filma

Filmas tulkotas latviešu valodā, izņemot Mežonīgās āres un Aspirīns Komandoram.

Ieeja par ziedojumiem.

 

13.04.2017.